Kjøpsbetingelsene gjelder salg av varer fra bystokkeholm.no til forbruker, og er iht forbrukerkjøpsloven.
Firmanavn: by Stokkeholm AS
Adresse: Blindheimsgeilane 2, 6012 Ålesund
Orgnr: 983 597 912
Telefon: 70 17 18 00
E-post: kundeservice@bystokkeholm.no
Priser
Vi tar forbehold om prisendringer som skyldes omstendigheter by Stokkeholm ikke rår over, f eks vesentlig endrede råvarepriser, valutaendringer eller endring av merverdiavgiften. Alle priser er inkl. 25 prosent merverdiavgift. Vi tar forbehold mot eventuelle trykk- og skrivefeil.
Betaling
Klarna Checkout
Kjøpesummen kan etter ditt eget valg gjøres opp gjennom de betalingsmetoder vi til enhver tid har tilgjengelig i vår nettbutikk via vår samarbeidspartner Klarna.
Ved bruk av kort vil kjøpesummen bli reservert på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som forsendelse blir foretatt.
Klarna Delbetaling
Du kan velge å delbetale i ditt eget tempo eller å betale et fast beløp i måneden. Når du delbetaler med Klarna får du alltid:
- varene hjem før du betaler.
- alle dine kjøp samlet i èn månedsfaktura
- betale etter eget ønske.
Fast delbetaling
Med fast delbetaling fra Klarna betyr det at du kan dele opp beløpet på 6, 12 eller 24 måneder. Enkelte butikker kan tilby opp til 36 måneder nedbetalingstid. Du vet til enhver tid hva dine månedsbeløp er, og du vet når du har betalt inn totalbeløpet i sin helhet.
For fast delbetaling beregnes rentekostnaden av det totale utestående beløpet. Dette betyr at månedskostnadene er høyest den ved første innbetaling, og lavest ved siste innbetaling.
Konto – delbetal i ditt eget tempo!
Vær oppmerksom på at når du velger delbetaling i forbindelse med ditt kjøp er dette et tilbud om delbetaling. Den faktiske kontoavtalen inngås senere i forbindelse med at kontoavtalen sendes til din folkeregistrerte adresse.
Dette er betalingsmåten for deg som selv vil bestemme hvor mye du ønsker å betale hver måned. Du får alltid varene dine hjem før du betaler, og du får også mulighet til å samle alle dine delbetalingskjøp på en og samme konto. Det betyr kun en faktura uansett antall kjøp med Klarna konto i de butikker vi samarbeider med.
- Få alltid hjem varen før du betaler
- Betal fra 95 kr i mnd. eller 1/24 av totalbeløpet
- Du behøver aldri å oppgi kortinformasjon
- Alle kjøpene dine samles på en konto og dermed på en og samme faktura
- Kjøp nå – betal i slutten av neste måned
- Administrasjonsgebyr på 45 kr/mnd uansett antall kjøp
- Du kan når som helst betale hele beløpet
Ved et kjøp på f.eks. 5 000 kr tilkommer ingen etableringsgebyr. Årsrenten er 22% og månedlig administrasjonsgebyr er 45 kr, hvilket utgjør en effektiv rente på 48,56 %. Prisen på kredittkjøpet blir da 6 156 kr med 12 delbetalinger på 513 kr stk. Eksempelet forutsetter at delbetalingen pågår over 12 måneder. Vær oppmerksom på at minimumsbeløp per måned på produktnivå ikke er det samme som for kontoen i sin helhet. Det er alltid minimum 95 kr per måned.
Klarna Konto er en rammekreditt som kan benyttes for kjøp av varer og tjenester fra nettbutikker som tilbyr Klarna Konto. Klarna Konto tilbyr forbrukeren mulighet til å betale sine kjøp i månedlige avdrag samlet på en månedlig faktura, i stedet for å betale hele beløpet med en gang for det enkelte kjøp. Din kredittgrense er som høyst 5000 NOK. Dersom du fikk ditt første kjøp på delbetaling eller betalingsutsettelse godkjent på et beløp som er høyere enn 5000 NOK, er det dette beløpet som er din kredittgrense. Kreditgrense fremgår også på avtalens førsteside.
Dersom det er første gang du velger å utsette eller dele opp betalingen på et kjøp, er dette kun et tilbud om utsatt betaling. Dette trenger du kun å gjøre første gang du velger å utsette eller dele opp betalingen. Den faktiske avtalen inngås i forbindelse med at vi sender en kontoavtale til din folkeregistrerte adresse. For å være bindende må kontoavtalen signeres og returneres til Klarna. Dersom kontoavtalen ikke signeres og returneres, vil du ikke være bundet av rammekredittavtalen. Velger du å ikke være bundet av rammekredittavtalen, vil våre alminnelige fakturavilkår gjelde for kjøpet.
Allmenne vilkår finner du her.
Standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt finner du her.
Kredittsjekk
Når du velger Klarna som betalingsløsning kan det bli gjort en kredittsjekk. Dersom kredittsjekk blir foretatt, vil et gjenpartsbrev sendes enten elektronisk eller per post.
Bruk av personopplysninger
Personopplysninger behandles i henhold til gjeldende lovverk. Klarna bruker personopplysninger først og fremst for å utføre kundeanalyser, identifikasjoner, kredittvurderinger og til markedsføring. Ditt kundenummer hos Klarna er ditt fødselsnummer. Se Klarna sine retningslinjer for personvern for en nærmere beskrivelse av hvordan vi håndterer personopplysninger.
Ved å benytte deg av Klarna sine betalingsløsninger godkjenner du at vi anvender dine personopplysninger i henhold til Klarnas retningslinjer for personvern, inklusiv eventuell overføring til særskilt utvalgte samarbeidspartnere eller stater utenfor EU/EØS-området.
Kjøp nå – betal etter levering
Når du velger Klarna faktura handler du trygt og enkelt. Du trenger aldri å oppgi kortinformasjon, og du betaler alltid etter at du har mottatt varene dine.
- Få varen hjem før du betaler
- Betalingstid – alltid minst 14 dager
- Du behøver aldri å oppgi kortinformasjon
- 14 dagers angrerett i henhold til angrerettloven*
- Du kan laste ned dine fakturaer på klarna.no
- Mulighet for delbetaling **
Betalingsvilkår
Kredittid er minst 14 dager fra fakturadato. Næringsdrivende kan, når det indikeres i kassen, tilbys en kredittid på 30 dager fra fakturadato. Faktura sendes sammen med leveransen. I henhold til avtalen med nettbutikken kan fakturaavgift tilkomme.
Hvis betaling unnlates tilkommer et purregebyr på 70,00 kr, samt en forsinkelsesrente på 8,50%. Ved fortsatt utelatt betaling sendes et inkassovarsel med nytt purregebyr. Kravet blir deretter sendt til inkasso og ytterligere omkostninger vil påløpe.
Kredittsjekk
Når du velger Klarna som betalingsløsning kan det bli gjort en kredittsjekk. Dersom kredittsjekk blir foretatt, vil et gjenpartsbrev sendes enten elektronisk eller per post.
Omvandling av faktura til fleksibel delbetaling
På din faktura kan du bli tilbudt å betale et lavere beløp i stedet for å betale hele fakturaen med en gang. Om du velger å betale et lavere beløp enn totalbeløpet, anses dette som en søknad om å endre fakturaen til fleksibel delbetaling (Klarna Konto). Du betaler da i egen takt, men minst 95 kr per måned. Klarna Konto er en rammekreditt som kan benyttes for kjøp av varer og tjenester fra nettbutikker som tilbyr Klarna Konto. Den faktiske kontoavtalen inngås senere i forbindelse med at kontoavtalen sendes til din folkeregistrerte adresse. Klarna Konto tilbyr forbrukeren mulighet til å betale sine kjøp i månedlige avdrag samlet på en månedlig faktura, i stedet for å betale hele beløpet med en gang for det enkelte kjøp. Din kredittgrense er som høyst 5000 NOK. Dersom du fikk ditt første kjøp på delbetaling eller betalingsutsettelse godkjent på et beløp som er høyere enn 5000 NOK, er det dette beløpet som er din kredittgrense. Kreditgrense fremgår også på avtalens førsteside. Vilkårene for Klarna Konto fremkommer nedenfor.
Ved et kjøp på f.eks. 5 000 kr tilkommer ingen etableringsgebyr. Årsrenten er 22% og månedlig administrasjonsgebyr er 45 kr, hvilket utgjør en effektiv rente på 48,56 %. Prisen på kredittkjøpet blir da 6 156 kr med 12 delbetalinger på 513 kr stk. Dette eksempelet forutsetter at delbetalingen skjer over et år.
Dersom det er første gang du velger å utsette eller dele opp betalingen på et kjøp, er dette kun et tilbud om utsatt betaling. Dette trenger du kun å gjøre første gang du velger å utsette eller dele opp betalingen. Den faktiske avtalen inngås i forbindelse med at vi sender en kontoavtale til din folkeregistrerte adresse. For å være bindende må kontoavtalen signeres og returneres til Klarna. Dersom kontoavtalen ikke signeres og returneres, vil du ikke være bundet av rammekredittavtalen. Velger du å ikke være bundet av rammekredittavtalen, vil våre alminnelige fakturavilkår gjelde for kjøpet.
Allmenne vilkår finner du her.
Standardiserte europeiske opplysninger om forbrukerkreditt finner du her.
Bruk av personopplysninger
Personopplysninger behandles i henhold til gjeldende lovverk. Klarna bruker personopplysninger først og fremst for å utføre kundeanalyser, identifikasjoner, kredittvurderinger og til markedsføring. Ditt kundenummer hos Klarna er ditt fødselsnummer. Se Klarna sine retningslinjer for personvern for en nærmere beskrivelse av hvordan vi håndterer personopplysninger.
Ved å benytte deg av Klarna sine betalingsløsninger godkjenner du at vi anvender dine personopplysninger i henhold til Klarnas retningslinjer for personvern, inklusiv eventuell overføring til særskilt utvalgte samarbeidspartnere eller stater utenfor EU/EØS-området.
Pakker som ikke hentes
Dersom en pakke ikke hentes, belastes kunden de faktiske kostnadene for returfrakt, ekspedisjonsavgift og håndtering, sammenlagt kr 300,-.
Ikke send forskuddsbetaling
Vi kan ikke ta ansvar for penger, sjekker eller frimerker som sendes i brev. Personopplysninger benyttes kun til info og reklame fra by Stokkeholm. Du kan ved å henvende deg til by Stokkeholm AS kreve at personopplysninger rettes eller slettes eller du kan reservere deg mot at dine personopplysninger anvendes for direktemarkedsføring. Forøvrig vises det til personopplysningsloven.
Force Majoure
Oppstår en situasjon som gjør det umulig for by Stokkeholm AS å oppfylle sine forpliktelser i denne avtalen, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler regnes som Force Majeur, opphører den rammede parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer. Som Force Majeur regnes eksempelvis lovendring, arbeidskonflikt, streik, lockout eller andre omstendigheter som partene ikke råder over, slik som krig, opprør, brann, eksplosjon eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder ved plutselig endring av krav til merking av produkter, varseltekster, salgsforbud eller beslutning fra myndigheter som påvirker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang i markedet.
Bytte og retur
Handelen er ikke avsluttet før du har fått, prøvd og godkjent vareren du har bestilt. Derfor har du 14 dagers angrefrist. Er du ikke fornøyd, får du pengene tilbake! Returretten gjelder ikke dersom varen har synlige tegn på å være brukt. Når vi har fått tilbake varen og konstatert at den ikke er skadet, betaler vi innen 14 dager tilbake beløpet du har betalt (evt. fraktkostnad refunderes ikke) dersom hele ordren er returnert. Ved benyttelse av angreretten må kjøper betale returfrakt. Ønsker du å bytte størrelse, farge eller lignende betaler du kun frakt (gjelder ikke tilvirkningsvarer. Gullringer/diamantringer hvor ønsket byttestørrelse ikke er tilgjengelig på lager, vil bli belastet for størrelsesendring).
Ved spesialbestillinger og graverte produkter bortfaller angrefristen, og en slik vare kan kun returneres hvis varen har en feil eller mangel og da kun etter avtale med by Stokkeholm.
Forlovelsesringer produseres etter bestilling og omfattes ikke av returretten. Endring av størrelse på forlovelsesringer ift. ordre belastes iht. gjeldende prisliste (avhenger av glatt ring, mønstret ring, diamanter, etc.). En glatt ring uten mønster reguleres kostnadsfritt innen 1 måned etter levering.
Bunadsølv: by Stokkeholm leverer søljer og annet sølv til over 60 norske bunader og folkedrakter – flere hundre forskjellige artikler. Dette lagerføres ikke, men bestilles fra vår nære sammarbeidspartner Sylvsmidja på Voss – Norges største produsent av bunadsølv. Bunadssølvet produseres på bestilling, og omfattes derfor ikke av returrett med mindre det er produksjonsfeil på varen. Bunadsølvet fra Sylvsmidja er av beste kvalitet med livstidsgaranti mot produksjonsfeil.
Benytt vedlagt angrerett skjema.
Slik går du frem:
1. Noter hva du returnerer og hvilken vare du eventuelt ønsker å bytte til.
2. Oppgi årsaken til at du ikke er fornøyd med varen.
3. Hvis du benytter deg av angreretten, vil et evt. frakt ikke bli refundert.
Tilbakebetaling
Når vi har fått tilbake varen og konstatert at den ikke er skadet, betaler vi i løpet av 14 dager tilbake beløpet du har betalt, utenom returkostnader, dersom hele ordren er returnert. Ved spesialbestillinger bortfaller returretten. Graverte produkter eller spesialtilpassede produkter vil derfor bare kunne returneres etter avtale. Ved reklamasjon vil by Stokkeholm dekke returkostnadene.
Skadet pakke
Alle pakker som sendes fra by Stokkeholm AS er forsikret. Dersom pakken og/eller innholdet er skadet når du får den, skal du med en gang gi beskjed til ditt utleveringssted. Dersom du oppdager at pakken er skadet først når du har åpnet den, returnerer du den til oss.
Leveringsmåte
Pakken din ankommer ditt utleveringssted eller hjem til deg i løpet av få dager etter at du har bestilt varene.
Garantier og reklamasjon
Dersom en vare er levert med feil eller mangler kan du enten kreve omlevering, prisavslag eller heving av kjøpet i henhold til Forbrukerkjøpsloven. Dersom du forsøker å reparere varen selv, brytes garantien på varen. Reklamasjonsfristen er normalt 2 år etter at du mottok varen. Dersom varen er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år utvides reklamasjonsfristen til 5 år. For å kunne gjøre en mangel gjeldende må vi få beskjed i rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Dersom du ønsker å heve kjøpet eller få en ny vare grunnet feil/reklamasjon, returnerer du varen påført årsak/feil samt ditt navn, adresse og telefonnummer. Vi betaler tilbake dine fraktutlegg. Gjelder det en brukt vare, kontakt først by Stokkeholm AS på telefon 70 17 18 00, e-post: kundeservice@bystokkeholm.no eller chat. Ved en eventuell tvist kan du henvende deg til Forbrukerrådet eller det lokale forbrukerkontoret for å få hjelp.
Vi tar forbehold om eventuelle skrivefeil.